Uhlíkovo neutrálna loď Swap2Zero pre PONANT už v roku 2030

Luxusná francúzska plavebná spoločnosť PONANT predstavila nový koncept uhlíkovo neutrálnej lode. Nová megaplachetnica bude pripravená na svoju prvú plavbu už v roku 2030, a jej cieľom je byť katalyzátorom nových energetických riešení nielen pre PONANT, ale pre celý priemysel výletných lodí. Výskumný a vývojový tím spoločnosti vytvoril priekopnícky koncept kombinujúci šesť prelomových technológií, ktoré predefinujú budúcu navigáciu.

To čo znie ako ďalší fantastický trend, je v skutočnosti reálna reakcia na čoraz prísnejšie globálne námorné predpisy. Všetky plavidlá, od komerčných lodí až po luxusné výletné lode a superjachty, musia už dnes spĺňať prísne normy, pokiaľ ide o úrovne emisií.

Swap2Zero pre PONANT (2030) - 6 prelomových technológií
Nová generácia ekologicky navrhnutých lodí PONANT bude predstavovať významný míľnik spoločnosti v dosahovaní ambícií nulových emisií. 

Celková dĺžka prvého plavidla s pracovným názvom Swap2Zero bude 181 metrov, a ponúkne hosťom ubytovanie v stovke luxusných kajút. Jadrom celého projektu je práve jeho udržateľnosť. Plavebná spoločnosť sa na realizáciu tohto priekopníckeho projektu opäť obrátila na nimi už preverenú a vysoko renomovanú námornú architektonickú firmu Stirling Design International a momentálne prebieha výber lodenice zodpovednej za stavbu tohto vysoko pokročilého a revolučného plavidla.

V súlade s najnovšími európskymi a medzinárodnými predpismi o emisiách skleníkových plynov spoločnosť zaujala bezprecedentný prístup k ekologickému dizajnu. To znamená aj výber zariadení a materiálov na základe komplexnej analýzy ich životného cyklu vrátane recyklácie odpadu.

Projekt Swap2Zero má potenciál silnej replikovateľnosti a jeho cieľom je urýchliť dekarbonizáciu lodiarskeho priemyslu. Usiluje sa o nulové emisie ekvivalentu CO2 počas prevádzky, pričom môže dosiahnuť až jeden mesiac autonómie kombináciou 6 hlavných stavebných prvkov technológie dekarbonizácie:

  • Systém pohonu plachiet a trup, ktoré poskytujú v priemere 50 % energie pohonu pomocou sily vetra.
  • Viac ako 1 000 metrov štvorcových fotovoltaických panelov zahŕňajúcich novú generáciu organických solárnych zariadení, ktoré sú ekologicky navrhnuté a integrované do lodných štruktúr a plachiet.
  • Nízkoteplotný palivový článok poháňaný kvapalným vodíkom, s recykláciou vyrobenej vody a tepla.
  • Vysokoteplotný palivový článok, ktorý spĺňa požiadavky lodného zaťaženia, s rekuperáciou a využitím emitovaného tepla na výrobu teplej vody.
  • Palubná technológia zachytávania uhlíka spojená s vysokoteplotným palivovým článkom.
  • Inovatívny vlastný systém na kontrolu a distribúciu energie bez použitia generátorov.

Loď Swap2Zero je ďalej súčasťou programu PONANT SCIENCE, čo odráža záväzok spoločnosti podporovať vedecký výsku. Bude hostiť vedcov zapojených do dekarbonizačných technológií, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v boji proti globálnemu otepľovaniu.


Ilustrácia a video zdroj: oficiálny YouTube kanál spoločnosti Ponant Cruises

Podobné projekty

SeaZero pre Hurtigruten (2030) - Inšpirovaná možnosťami
Nórska plavebná spoločnosť Hurtigruten pracuje na ambicióznom dizajne výletnej lode s nulovými emisiami, so zaťahovacími „krídlovými plachtami“, solárnymi panelmi s rozlohou 1 500 štvorcových metrov a 60 megawattovými batériami. Cieľom je až 50-percentné zníženie energie v porovnaní so súčasnými loďami spoločnosti. Hurtigruten dúfa, že návrh bude finalizovaný do roku 2026, stavba začne v roku 2027 a loď vypláva na more v roku 2030.

Projekt bol vytvorený v spolupráci s konzorciom 12 námorných partnerov a výskumným ústavom SINTEF.  Prvé plavidlo spoločnosti Hurtigruten s nulovými emisiami a nasledujúce lode budú poháňané elektrinou - budú vybavené palubnými batériami, ktoré sa budú nabíjať v prístavoch. 60-megawatthodinové riešenia batérií budú kombinované s veternou technológiou. Inovácie zahŕňajú zaťahovacie plachty integrované so solárnymi panelmi, umelú inteligenciu na manévrovanie, protibežné vrtule a viacnásobné zaťahovacie trysky.

Koncept SeaZero však nie je len o postupnom vyraďovaní znečisťujúcich motorových palív. Hostia budú hrať pri minimalizácii spotreby energie kľúčovú úlohu prostredníctvom interaktívnej mobilnej aplikácie. Tá im umožní ovládať „ultramodernú ventiláciu kabíny“, ako aj merať vlastnú spotrebu vody a energie počas celej cesty.

Zjednodušený tvar plavidla má minimalizovať odpor vzduchu, zníži spotrebu energie a zvýši pohodlie cestujúcich. Popri dostačujúcich vonkajších priestoroch budú aj interiéry lode s panoramatickými oknami poskytovať jedinečný výhľad na „najkrajšie pobrežie sveta“.


Video zdroj: oficiálny YouTube kanál spoločnosti Hurtigruten Norwegian Coastal Express

Silenseas pre Orient Express, Accor (2026) - Najväčšia plachetnica na svete
Značka Orient Express, priekopník luxusného cestovania vlakom od 19. storočia, je synonymom rozprávkového, opulentného a drahého pomalého cestovania. A teraz sa rozhodli odpútať od svojich železných koľají a zamieriť na šíre more, čím otvoria novú plávajúcu éru luxusného cestovania.

Orient Express Silenseas bude najväčšou plachetnicou na svete. Je výsledkom partnerstva medzi gigantom cestovného ruchu a vlastníkom značky Orient Express, Accor, a francúzskymi lodenicami Chantiers de l’Atlantique. Vybavená jedinečným veterným pohonným systémom „pevných plachiet“ v kombinácii s hybridným pohonným systémom na skvapalnený plyn, loď začne brázdiť moria už v roku 2026.

Tato luxusná loď bude mať dĺžku 220 metrov a tonáž 22 300 ton, 54 apartmánov pre hostí s priemernou rozlohou od 70 metrov štvorcových až po monumentálny prezidentský apartmán veľký 1 415 metrov štvorcových s terasou o 530 metrov štvorcových. Nároční hostia sa taktiež môžu tešiť na dva bazény vrátane plaveckého, dve reštaurácie, bar Speakeasy, najmodernejší amfiteáter a súkromné nahrávacie štúdio.
 

Video zdroj: oficiálny YouTube kanál spoločnosti Orient Express